Kiedy łańcuch wymaga wymiany?
Jak bardzo zużyty jest twój łańcuch? Czy jego stan zużycia będzie determinował potrzebę wymiany kasety? A może po prostu stara zębatka korby kłamie, jeśli stosujesz metodę opisaną w poprzednim artykule?
Aby mieć pewność, będziesz potrzebować odpowiedniego narzędzia.
Co tak naprawdę mierzymy?
Podczas każdego obrotu wokół zębatki korby, kasety lub kółeczka przerzutki osiem części tworzących pełne ogniwo łańcucha doświadcza ogromnego tarcia. Łatwo zrozumieć, jak i dlaczego smarowanie łańcuchów może odgrywać tak ważną rolę w wydajności i trwałości napędu.
Przy każdym ruchu przegubowym nitowany sworzeń pozostaje nieruchomy, a ta sama powierzchnia wielokrotnie podlega tarciu. Podobnie rolka jest utrzymywana nieruchomo w kontakcie z trybikiem – nie toczy się. W rezultacie to wewnętrzne płytki łączące poruszają się przegubowo wokół sworznia statycznego.
Ponieważ wewnętrzne płytki obracają się wokół sworznia, sworzeń jest cieńszy, a wewnętrzne otwory ogniw wewnętrznych rozszerzają się. To zużycie prowadzi do luzu między częściami, a gdy łańcuch jest napięty, jego długość rośnie. Jest to zużycie wydłużone (inaczej rozciąganie).
Zużycie płytek wewnętrznych i zewnętrznych, znane jako zużycie boczne, jest również kluczowym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę. Spowoduje to zwiększenie luzu na boki w twoim łańcuchu, a wraz z nim doświadczysz wolniejszej zmiany przełożeń, ponieważ przerzutki i rampy przerzutek będą pracować ciężej, aby naciągnąć miękki łańcuch na żądaną zębatkę. Nie doprowadzi to do zużycia innych komponentów, ale utrudni poprawną pracę przerzutki.
Jak zmierzyć zużycie łańcucha?
Istnieje kilka metod pomiaru zużycia łańcucha. Począwszy od prostego pociągnięcia łańcucha zębatki, poprzez narzędzia do sprawdzania, kończąc na cyfrowych kontrolerach lub zaciskach, a nawet mierzeniu wydłużenia łańcucha poza rowerem.
Większość z nich może być przesadą zarówno pod względem kosztów, jak i kłopotliwości, natomiast posłuchaj sugestii Adama Kerina z Zero Friction Cycling:
„Ogólnie rzecz biorąc, wolę wysokiej jakości przyrząd do sprawdzania zużycia łańcucha. Dla tych, którzy bawią się w domu, sprawdzenie zużycia poprzez pomiar wydłużenia za pomocą suwmiarki, linijki lub zawieszenie całego łańcucha jest obarczone pewnymi wyzwaniami. Sprawdzanie zużycia łańcucha musi być czymś prostym i szybkim, aby użytkownicy wiedzieli na bieżąco jaki jest stan łańcucha i wymieniali łańcuchy, zanim staną się zbyt zużyte i zaczną wgryzać się w drogie kasety i zębatki”.
Dlatego w tym artykule skupimy się na prostym narzędziu do pomiaru łańcucha, które szybko da ci wskaźnik zużycia łańcucha.
Poznaj swoje narzędzie.
Narzędzie, które przedstawiamy na zdjęciu powyżej próbuje zmierzyć odległość od jednego sworznia do drugiego, jednakże ponieważ gdy opiera się on o przód jednej rolki i tył drugiej, jej odczyt może zostać zaburzony przez rolki.
Nie powinno to stanowić większego problemu, ale nie wszystkie rolki są sobie równe i często można znaleźć łańcuchy z rolkami, które są luźniejsze, szybciej się zużywają lub po prostu mają inną średnicę niż pozostałe.
Z tego powodu niektórzy starają się odizolować zużycie rolek od pomiaru i robią to, mierząc od tych samych, a nie przeciwnych stron rolek.
Powinny one zapewniać bardziej spójny odczyt dla większej różnorodności łańcuchów, nawet jeśli nadal mają na nie wpływ zużycie rolek i odchylenia rolek (tylko w znacznie mniejszym stopniu).
Punkty wymiany.
Jeśli łańcuch jest zużyty, narzędzie wpadnie do ogniwa i osadzi się równo wzdłuż łańcucha. Lub jeśli nie jest zużyte, narzędzie znajdzie się nad łącznikiem, jak pokazano na zdjęciu powyżej.
Oznaczenie 0,5% jest zalecanym punktem wymiany dla 11- i 12-biegowych układów napędowych lub jako ostrzeżenie dla tych z 10-biegowymi lub niższymi konfiguracjami. Odczyt 0,75% jest sugerowanym punktem wymiany dla 10-biegowych i niższych. Niektóre narzędzia oferują również punkt zużycia 1%, co najlepiej zachować dla łańcuchów o ośmiu biegach lub niższych.
Ten zalecany punkt wymiany 0,5% jest dość nowy i wynika z lepszego zrozumienia, w jaki sposób węższe zębatki nowoczesnych układów napędowych oferują mniejszą powierzchnię, a zatem są bardziej podatne na zużycie materiału.
Z tego powodu wiele starszych narzędzi do sprawdzania zużycia łańcucha dostępnych na rynku jest przestarzałych i pokazuje zużycie łańcucha w nowszych układach napędowych w punkcie, dla którego jest już za późno.
Korzystanie z narzędzia.
Ważne jest, aby wiedzieć, że łańcuchy rzadko zużywają się równomiernie na całej długości. Tak więc, niezależnie od tego, jak zdecydujesz się zmierzyć zużycie łańcucha, powinieneś to zrobić w trzech do siedmiu oddzielnych sekcjach i użyć najwyższego pomiaru lub średniej z odczytów.
I unikaj pomiaru na odcinku, gdzie znajduje się spinka do łańcucha, ponieważ często mają one wolniejsze tempo zużycia.
Naprężenie łańcucha i stopień jego zabrudzenia będą miały wpływ na odczyt za pomocą dowolnego użytego narzędzia. Brudny łańcuch prawdopodobnie zawsze będzie postrzegany jako mniej zużyty niż w rzeczywistości, podobnie jak łańcuch zalany gęstym smarem. Podczas gdy im bardziej naciągniesz łańcuch, tym bardziej będzie on zużyty. I tutaj sprawy mogą się skomplikować.
Czyszczenie łańcucha przed wymianą nie ma większego sensu, ale wiedz, że im bardziej chropowaty, tłusty i grubszy wygląd łańcuch, tym bardziej prawdopodobne, że jest on bardziej zużyty niż wskazuje to narzędzie.
Łańcuch podczas jazdy zawsze jest napięty. W końcu w ten sposób łączy się z używanym trybem, więc w przypadku większości opcji sprawdzania będziesz musiał zastosować pewne naprężenie łańcucha.
Oto prosta technika. Trzymając tylne koło w miejscu (najłatwiej, jeśli znajduje się na ziemi), pociągnij za korbę, aż łatwo zauważalny luz łańcucha zostanie usunięty. Gdy narzędzie do pomiaru zużycia łańcucha znajduje się w górnej części łańcucha (powyżej dolnych widełek tylnego trójkąta ramy), sprawdź, czy narzędzie nie wpada do znaku zużycia. Jest to dalekie od „akademickiej metody”, ale jest szybkie i stosunkowo powtarzalne.
Większość narzędzi po prostu wpadnie na swoje miejsce, jeśli łańcuch jest zużyty, więc zawsze przykładaj tylko lekkie obciążenie do narzędzia i nigdy nie używaj zbyt dużej siły. Jeśli musisz naciskać na narzędzie z jakimkolwiek wysiłkiem, łańcuch nie jest zużyty. Używanie zbyt dużej siły do napięcia łańcucha lub nacisku na narzędzie może znacznie wpłynąć na skuteczność każdego wskaźnika zużycia łańcucha. Jeśli naciskasz wystarczająco mocno, narzędzie może i będzie się wyginać, skutecznie wpychając je w nowy lub jeszcze niezużyty łańcuch.
Podsumowanie
Według Adama Kerina z ZFC, jeśli będziesz regularnie konserwować łańcuch, używać dobrego smaru i wymieniać łańcuch, zanim zacznie wykazywać znaczne zużycie, możesz przejechać nawet 50 000 km na jednej kasecie, tak więc...
- Zdobądź zaufane narzędzie do sprawdzania łańcucha i używaj go często.
- Wiesz, co mierzy twoje narzędzie — te same czy przeciwstawne rolki? Dostosuj odpowiednio.
- Ustal punkt wymiany łańcucha na podstawie konfiguracji układu napędowego.
- Zastosuj lekkie napięcie łańcucha do pomiaru.
- Zmierz 3-7 różnych odcinków łańcucha i uśrednij lub wybierz najbardziej niekorzystną miarę.
- Wiedz, że brudny lub nadmiernie nasmarowany łańcuch będzie mniej zużyty w rzeczywistości.
- Nie zmuszaj narzędzia do wpadnięcia w ogniwo.
- Nie wahaj się wymienić łańcucha, gdy uznasz, że nadszedł już czas. Twój napęd będzie Ci wdzięczny.
Revolubes™
Dział Know How